Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

FaceBook oldalunk

Látogatók

Ma420
Tegnap565
Heti1550
Havi15401
Összes427553

IP: 54.145.118.24 Unknown - Unknown 2017. máj. 24. szerda, 15:37

Ki van itt?

Guests : 60 guests online Members : No members online

Honlapok

SULINET Matematika

Oktatási Hivatal

Versenyvizsga portál
banvv

Matematika Portálok

Berzsenyi Dániel Gimnázium

weblink

Óbudai Árpád Gimnázium
weblink

 

Szent István Gimnázium

weblink

A gondolkodás öröme
gondolkodasorome

Ellenrieder Orsolya, Kovács Péter: Játékok

Nem matematikai, hanem egyéb játékok nagyobb csoportoknak szabadban és teremben, osztálykiránduláson vagy baráti társaságban.

 

Szobába ajánlott játékok:

 

Activity 2.1

Játékosok száma: 6-18
Kellékek: activity kártyák, stopperórák, papír, ceruza;
A játék menete, szabályok: Bizonyára mindenki ismeri a társasjátékot, amelynek ez a változata tábla nélkül, pergőbben zajlik, mint az eredeti. A játékosokat két-három, 2-7 fős csapatba osztjuk, attól függően, hányan vannak. A játék alatt végig az eredeti játékból megismert három feladat típus közül csak az egyikkel fognak „játszani”. Tehát a kártyákról a rajzolós, beszélős, vagy mutogatós feladatokat választják, attól függően, hogy melyik szerint játszanak. Minden csapatnak ugyanannyi idő áll rendelkezésére, aminek hosszáról az elején állapodnak meg. Általában 10-15 perc szokott lenni ez az idő, de természetesen lehet több, kevesebb időt választani. Az a csapat nyer, amelyik a saját ideje alatt a legtöbb szót kitalálja. A játék során a csapatok felváltva húznak a pakliból egy-egy kártyát és azt a saját csapatuknak rajzolják, mondják, vagy mutogatják el. Egyszerre csak egy csapat dolgozik, de mikor kitalálják a szót, egyből a következő csapat jön. Minden csapatnak pontosan akkor megy az órája amikor közülük mutogat valaki. Amint kitalálták, ők megállítják az órájukat és ugyanekkor a soron következő csapat elindítja a saját stopperét. Ettől lesz pergő a játék, amíg nincs vége, mindig valamelyik csapatnak megy az ideje, következésképpen sietniük kell. Célszerű úgy játszani, hogy nem csak a csapatok között, hanem azokon belül is egy sorrend szerint haladnak (Anna, Béla, Cili, Dani:) körbe-körbe, így mindenki nagyjából ugyanannyiszor kerül sorra, a játék nem válik a nagyhangúak közti játékká, igazi csapatjáték lesz. Amikor valamelyik csapat elhasználta az előre megbeszélt időt, befejezik a játékot, nem szerezhetnek több kártyát. Ekkor a körökből ők már kimaradnak, a bennmaradó csapatok folytatják a játékot. A végén már csak a győztesnek marad ideje, ekkor ők még játszhatnak addig, míg el nem fogy az idejük.

 

 

Csapva vagy csúsztatva

Játékosok száma: 6-16 a 2k alakú számok (magyarul a páros számok)
Kellékek: egy magyar viszonylatban nagyobb pénzérme (10, 20, vagy 50 forintos) és egy asztal;
A játék menete, szabályok: A játékosokat két azonos létszámú csapatba osztjuk. A csapatok az asztal hosszánál állnak/térdelnek/gugolnak... csapatonként. A kezdő csapat tagjai az asztal alatt adogatják az érmét úgy, hogy a másik csapat ne lássa kinél van a pénz. Amikor a nem adogató csapat úgy dönt, hogy elég az adogatásból, valamelyik tagja egy ’Stop’, vagy ’Állj’ bemondással beszünteti a pénz kézről-kézre járását. Ekkor a csapat összes tagja felemeli az ökölbe szorított kezét behajlítva, és megkérdezik: „Csapva vagy csúsztatva?” Attól függően, hogy a másik csapat mit választott, ők egyszerre lecsapják, vagy kicsúsztatják a kezeiket, amelyek közül az egyikben ott lapul a pénz. A játék, hogy miután mindegyik kéz az asztalon tenyérrel lefelé fekszik, a másik csapat ki tudja-e találni hogy melyikben van a pénz. A játékosok számától függően két vagy három lehetőségük van rákérdezni a „gyanús” kezekre. Ilyenkor, a kezet fel kell emelni, megmutatni, hogy ott van-e a pénz.. Ha nincs, és nem ez volt az utolsó rákérdezési lehetőség, akkor a többi kéz közül a csapat még „gyanúsíthat”. Amennyiben megtalálták a pénzt, minden kezdődik elölről, ők dugják el a pénzt, amelyet a másik csapatnak kell „kitalálni”. Amikor egy csapat egy kezet felemeltet, akkor fontos, hogy a döntés egyhangú legyen. Ezért minden játékos csak akkor emelje fel a kezét, ha a másik csapat egységesen kéri. (Ha nincs ott a pénz, mindig lesznek olyanok, akik állítólag kifejezetten tiltakoztak a felemelés ellen és most új tippelési lehetőséget követelnek.:)
Pontozás: Érdemes a pontokat úgy számolni, hogy a hamar megtalált pénznél több pont járjon, mint a sokadik tippelésre megtaláltért. Bevált a gyakorlat, hogy pl. amikor 3 tipp lehetőéggel játszanak a csapatok, akkor ha elsőre sikerül kitalálniuk 3, ha másodikra 2, ha harmadikra 1 pontot kapnak.

Hives Áron: Csekkold

Videós tanítási anyagok matematikát tanulóknak

Horváth Dániel: Mókusmatek

Videós tanítási anyagok matematikát tanulóknak

Tomor István:  A Minkowski-tétel és alkalmazásai

Nikolai Dolbilinnak a 2007. Júliusi dubnai nyári matematikai iskolán[?] Minkovsky theorem on convex polytopes and its applications címmel elhangzott el®adását jegyezte le és egészítette ki bizonyításokkal Tomon István, akkor 10-es diák.

Hoksza Zsolt: Kombinatorikus geometria és Ramsey-tétel

Ennek a rövid összefoglalónak a célja egy kis betekintést nyújtani a véges matematika egyik peremvidékének számító kombinatorikus geometriába, azon belül is főként olyan eredményekbe, amelyek egy-egy adott speciális struktúra egzisztenciáját mondják ki.

Bora Eszter: Ismeretlen ismerősünk Arany Dániel

135 éve született és 115 éve alapította a Középiskolai Mathematikai Lapokat

Puskás Anna: Üzenetek titkosítása az óra-aritmetika alkalmazásával

A számítógépek és más elektronikus kommunikációs eszközök befolyással vannakéletünk szinte minden területére,,,

Juhász Máté: A trinomiális együttható

A diák önálló vizsgálatai a Pascal háromszög térbeli általánosításával kapcsolatban

Andorka György: Pascal háromszög

Blaise Pascal, kiváló francia matematikus, fizikus, filozófus-író, korának egyik legnagyobb tudósa.

Juhász Máté: Euler tételének egy geometria bemutatása

Euler tételének ez a változata azt állítja, hogy minden konvex poliédernél, ahol C a csúcsok száma, L a lapok száma, E az élek száma, fennáll a C+L-E=2 egyenlet. 

Csépai András, Kovács Márton: Összeg és szorzat

Amikor az összeg és a szorzat megegyezik.

Szöllősi Annamária, Fésűs Szilvia: A Feuerbach-tétel elemi bizonyítása

Karl Wilhelm Feuerbach (1800-1834) 22 éves korában rájött egy tételre, amely - ahogy azt H. Eves megjegyezte - "a modern háromszög-geometria legszebb tétele, melyet több mértantudós is felfedezett".

Szakály Marcell: A Wolfram Alpha használata

A Wolfram Alpha nevű weboldal mindenféle matematikai feladat megoldásához hatalmas segítséget nyújthat.

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

 

 

Bejelentkezés cikkíróknak


Joomla template: szsnjm3-001
(c) Szoldatics József (www.szolda.hu), Eszesen KFt. 2011/2016