2006-2011.
Hraskó András bevezetője
Nem találkoztam még emberrel, aki olyan érdeklődéssel tekintene a gondolkodásunkban rejlő zavarokra, vagy aki olyan szeretettel fordulna a megértési problémákkal küszködő diák felé, mint Majoros Mária. Bizonyára segíti is ebben és a téma iránti érdeklődését is mutatja, hogy matematika és orosz nyelvi tanári végzettsége valamint általános és alkalmazott nyelvészeti bölcsészdiplomája mellett pszichológiából doktori fokozatot szerzett. Érdeklődése nem csak elméleti: az ismeretekhez 25 év tanítási tapasztalata járul.
|
Megtekintés |
Letöltés |
Majoros Mária önéletrajza |
|
|
Bevezető
A gyerekek iskolai körülmények között nyújtott matematikai teljesítménye gyakran nagyon eltér a tényleges intellektuális képességeiktől. Megfigyeléseimmel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy jobban megértsük ennek az eltérésnek a pszichológiai és pedagógiai okait. Megpróbálom leírni, hogy az ismeretek felépülésének általános törvényszerűségei hogyan alkalmazhatók a matematika tanítása során. Kísérletet tettem arra, hogy meghatározzam és megfogalmazzam a különbséget a problémamegoldás matematika szempontú és gondolkodás szempontú leírása között. Ennek segítségével a matematikai fogalmak és ismeretek felépülése leírhatóvá válik a gondolkodás egésze szempontjából. Nagyon fontosnak tartom annak meghatározását, hogyan alkalmazhatók ezek az eredmények a mindennapi tanítás gyakorlatában.
Ennek általánosításaként foglalkozom azzal, milyen tartalmi és szemléletbeli változásokra van szükség az oktatásban ahhoz, hogy a gyerekek a valódi intellektuális képességeiknek megfelelő teljesítményt tudják nyújtani, és iskolai beilleszkedésük feszültségektől mentes legyen.
Az utóbbi években publikáltam néhány írást arról, hogy a magyarországi oktatást csak a benne részt vevők száma szerint tekinthetjük demokratikusnak, a tudás átadása szempontjából azonban nem, hiszen nagyon sok gyerek válik eredménytelenné, és nem tudja befejezni még az általános iskolát sem. Az itt közölt írásokkal szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy matematikából kisebb legyen a leszakadók létszáma.
2006. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
A kevesebb a több (2006 szeptember) |
|
|
Az azonosságok tanításáról I. (2006 október) |
|
|
Az azonosságok tanításáról II. (2006 november) |
|
|
Az azonosságok tanításáról III. (2006 december) |
|
|
|
|
|
2007. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
A mérés I. (2007 február) |
|
|
A mérés II. (2007 március) |
|
|
A mérés III. (2007 április) |
|
|
A kompetenciamérés szezonja (2007 május) |
|
|
Miért nehéz? (2007 szeptember) |
|
|
Gondolatok az egyenletek tanításáról I. (2007 október) |
|
|
Gondolatok az egyenletek tanításáról II. (2007 november) |
|
|
|
|
|
2008. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
Kamatos kamat I. (2008 március) |
|
|
Kamatos kamat II. (2008 április) |
|
|
Könnyebb-e a középszintű érettségi a régi házi érettségi vizsgánál? I. (2008 szeptember) |
|
|
Könnyebb-e a középszintű érettségi a régi házi érettségi vizsgánál? II. (2008 október) |
|
|
|
|
|
2009. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
Az új év elé (2009 január) |
|
|
Parlagfű és matematika (2009 március) |
|
|
Gondolatok a szociokulturálisan hátrányos helyzetről (2009 június) |
|
|
A függvényfogalom előkészítése: Valuta és devizaárfolyamok (2009 október) |
|
|
|
|
|
2010. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
Statisztika I., Projekt az adózásról a 11. évfolyamon (2010 január) |
|
|
|
|
|
2011. évi cikkek |
Megtekintés |
Letöltés |
A nyelvi informatikai tanév matematikaoktatásáról (2011 január) |
|
|
Költői művek zeneiségének vizsgálata a hangtan alapján (2011 május) |
|
|