2. óra – Tükrözés mozgatással

A gyerekek másolópapírral, mi írásvetítőn dolgozunk. A tükrözendő ábrát a füzetbe rajzolják ( pl. egy egyszerű nyuszi – egyik füle konyuljon) a tengellyel együtt. A tankönyvben is vannak igen jó ábrák, a tengellyel együtt, ezeket is használhatjuk (Tk. 32./1., Fgy. 142./86.)

A tanár az írásvetítőn két fóliával dolgozik, könnyíti ezek megkülönböztetését, ha az egyik színes. (Iratgyűjtőket szoktam használni, a halványabb színek ideálisak). Azt a fóliát, mely a füzetet képviseli ragasszuk le celluxszal, vagy gyurmaragasztóval. A gyerekeknek mondjuk el, hogy a füzetüket, illetve könyvüket a színtelen fólia képviseli, míg a színes fólia az ő másolópapírjuknak felel meg.

Most jön a lényeg: Minden utasítást a gyerekektől várunk és pontosan hajtunk végre kihasználva minden kiskaput, amit hagynak! Kb. 10 percnyi „kekeckedés” és persze szórakozás árán eljutunk a következőkig:

Az eredeti tengelyen rögzítsünk egy pontot, és úgy fordítsuk át a lapot, hogy a tengely is, a kijelölt pont is fedésbe kerüljön.

Most rajzoljuk rá a megfordított lapra az eredeti ábrát. És íme, a másolópapíron ott az eredeti és a tükörkép, mindkettőt egyszerre látjuk, mégis megkülönböztethetők, mert a papír két különböző oldalára kerültek.

Def1.: A tengelyes tükrözés a sík olyan mozgatása, mely a sík egy egyenesének minden pontját (a tengely pontjait) helybenhagyja, az ennek két oldalán lelhető félsíkokat felcseréli.
M.: Nehéz fogalom, de ha végigbarkácsoljuk az előzőket, akkor meg tudják fogalmazni tanítványaink. Ragaszkodjunk ehhez, mert ha nem tapad tapasztalat, szemléletes kép a megtanulandóhoz, akkor még szorgalmasan „magoló” nebulóink is rövidesen elfelejtik.
A következőkben sok-sok másolópapíros feladat megoldásakor újra és újra ismételtessük, miért csináljuk így!
Pl.:
- Miért fordítjuk meg a lapot?
- Mert a tükrözés megcseréli a két félsíkot.
- Miért kell lapozni, megcserélhetem a félsíkokat  máshogy is?
-A tengelynek közben úgy kell helyben maradnia, hogy egyetlen pontja sem mozdulhat el.

Az ilyen párbeszédek segítik, hogy a definíció minden szavához valóban tapadjon jelentés, azaz, hogy a gyerekek a tömören megfogalmazott definíciót megértsék és megjegyezzék.

Tk.: 32./2, 33./4, fgy 85.,87.   Az itt található rejtvényeket a gyerekek nagyon szeretik, maguk is szívesen készítenek ilyeneket egymásnak, szorgalmiként ezt is adhatjuk.

”szineske1