Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

FaceBook oldalunk

Látogatók

Mai865
Heti9181
Havi18696
Összes4130444

IP: 34.229.119.176 Unknown - Unknown 2022. december 09. péntek, 19:39

Ki van itt?

Guests : 45 guests online Members : No members online

Honlapok

SULINET Matematika

Oktatási Hivatal

Versenyvizsga portál
banvv

Matematika Portálok

Berzsenyi Dániel Gimnázium

berzsenyi

Óbudai Árpád Gimnázium
arpad

 

Szent István Gimnázium

sztistvan

A gondolkodás öröme
gondolkodasorome

majorosmaria oktassunkbuktassunk

2006-2011. 

 

Hraskó András bevezetője

Ábrahám Gábor

 

Nem találkoztam még emberrel, aki olyan érdeklődéssel tekintene a gondolkodásunkban rejlő zavarokra, vagy aki olyan szeretettel fordulna a megértési problémákkal küszködő diák felé, mint Majoros Mária. Bizonyára segíti is ebben és a téma iránti érdeklődését is mutatja, hogy matematika és orosz nyelvi tanári végzettsége valamint általános és alkalmazott nyelvészeti bölcsészdiplomája mellett pszichológiából doktori fokozatot szerzett. Érdeklődése nem csak elméleti: az ismeretekhez 25 év tanítási tapasztalata járul. 

 

  Megtekintés Letöltés
Majoros Mária
önéletrajza
   

 

 

Bevezető

 

A gyerekek iskolai körülmények között nyújtott matematikai teljesítménye gyakran nagyon eltér a tényleges intellektuális képességeiktől. Megfigyeléseimmel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy jobban megértsük ennek az eltérésnek a pszichológiai és pedagógiai okait. Megpróbálom leírni, hogy az ismeretek felépülésének általános törvényszerűségei hogyan alkalmazhatók a matematika tanítása során. Kísérletet tettem arra, hogy meghatározzam és megfogalmazzam a különbséget a problémamegoldás matematika szempontú és gondolkodás szempontú leírása között. Ennek segítségével a matematikai fogalmak és ismeretek felépülése leírhatóvá válik a gondolkodás egésze szempontjából. Nagyon fontosnak tartom annak meghatározását, hogyan alkalmazhatók ezek az eredmények a mindennapi tanítás gyakorlatában.

Ennek általánosításaként foglalkozom azzal, milyen tartalmi és szemléletbeli változásokra van szükség az oktatásban ahhoz, hogy a gyerekek a valódi intellektuális képességeiknek megfelelő teljesítményt tudják nyújtani, és iskolai beilleszkedésük feszültségektől mentes legyen.

Az utóbbi években publikáltam néhány írást arról, hogy a magyarországi oktatást csak a benne részt vevők száma szerint tekinthetjük demokratikusnak, a tudás átadása szempontjából azonban nem, hiszen nagyon sok gyerek válik eredménytelenné, és nem tudja befejezni még az általános iskolát sem. Az itt közölt írásokkal szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy matematikából kisebb legyen a leszakadók létszáma.

  

 2006. évi cikkek Megtekintés Letöltés
A kevesebb a több
(2006 szeptember)
   
Az azonosságok tanításáról I.
(2006 október)
   
Az azonosságok tanításáról II.
(2006 november)
   
Az azonosságok tanításáról III.
(2006 december)
   
     
 2007. évi cikkek Megtekintés Letöltés
A mérés I.
(2007 február)
   
A mérés II.
(2007 március)
   
A mérés III.
(2007 április)
   
A kompetenciamérés szezonja
(2007 május)
   
Miért nehéz?
(2007 szeptember)
   
Gondolatok az egyenletek tanításáról I.
(2007 október)
   
Gondolatok az egyenletek tanításáról II.
(2007 november)
   
     
 2008. évi cikkek Megtekintés Letöltés
Kamatos kamat I.
(2008 március)
   
Kamatos kamat II.
(2008 április)
   
Könnyebb-e a középszintű érettségi
a régi házi érettségi vizsgánál? I.
(2008 szeptember)
   
Könnyebb-e a középszintű érettségi
a régi házi érettségi vizsgánál? II.
(2008 október)
   
     
 2009. évi cikkek Megtekintés Letöltés
Az új év elé
(2009 január)
   
Parlagfű és matematika
(2009 március)
   
Gondolatok a szociokulturálisan
hátrányos helyzetről
(2009 június)
   
A függvényfogalom előkészítése:
Valuta és devizaárfolyamok
(2009 október)
   
     
 2010. évi cikkek Megtekintés Letöltés
Statisztika I., Projekt az adózásról a 11. évfolyamon
(2010 január)
   
     
 2011. évi cikkek Megtekintés Letöltés
A nyelvi informatikai tanév matematikaoktatásáról
(2011 január)
   
Költői művek zeneiségének vizsgálata
a hangtan alapján
(2011 május)
   

  

bessenyei differencialegyenlet

2020. augusztus 16.

 

Az előadás elhangzott 2019-ben Gödöllőn, az 59. Rátz László Vándorgyűlésen.

hujter calculus

hujterbalint k2020. augusztus 16.

 

Az előadás elhangzott 2019-ben Gödöllőn, az 59. Rátz László Vándorgyűlésen.

 

Én úgy tanultam az analízist (előbb specmatos gimnazista aztán meg matematikus egyetemista koromban is), hogy először a sorozatok határértékét, aztán a függvények határértékét és folytonosságát, aztán a deriválást és végül az integrálást. Logikus, hiszen a definíciók és tételek így épülnek szépen egymásra.

 

Viszont amikor így tanítottam, mégis elkezdett nyugtalanítani valami: miért pont azok a definíciók, amik (pl. a határértéké vagy a folytonosságé); egyáltalán miért érdekes ezeket vizsgálni? Nem éppen azért mert a függvény-határérték adja majd a deriválás jó definícióját, a folytonos függvények meg éppen az integrálható függvények legfontosabb osztályát? Az emberiség már régóta vígan derivált és integrált, mire Weierstrass és kortársai megalkották azokat a definíciókat, amelyekre az analízist felépítjük...

 

Na de akkor mit is kellene először tanítani?

 

Az előadásom célja, hogy együtt gondolkodjunk ennek lehetőségeiről.

 

  Megtekintés Letöltés
Előadás

markozoltan diffegyenletek

2020. augusztus 16.

 

2019-ben Gödöllő, az 59. Rátz László Vándorgyűlés záródolgozata.

pataki meszena turanig

2020. augusztus 16.

 

2017 az 57. Rátz László Vándorgyűlés záródolgozata.

magyarszoldatics pitgotikusablakai

2020. szeptember 1.

 

A feladatok eredete a történelem ködébe vész el: egyszer csak előbukkant egy papírlap, ábrákkal, melyeken érintkező körök, körívek, szakaszok voltak és ki kellett számolni őket. A kezdeti gyűjtemény bővült az idők során, de nagyon rendezetlen volt.

pataki meszena turanig

2020. augusztus 17.

 

Orosz trigonometrikus feladatok

freud allatmesek

2020. augusztus 4.

 

Az előadás elhangzott 2014-ben Keszthelyen, az 54. Rátz László Vándorgyűlésen.

mamigyok

2017. március 30.

 

Gyökökkel kapcsolatos feladatok...

schultzjanos 111egyenlotlenseg

 

Elektronikus Matematikai lapok (ematlap.hu) 2019. decemberi számában egy cikk sorozatom indult "Úton-módon" címmel. A címet Petz György kollégám javasolta, ezúton is köszönöm ezt neki.

oroszgyula markovlancok

2020. május 31.

 

oroszgyula markovlancok

2020. szeptember 20.

 

arki kiserletgeo

2019. október 18.

 

Ha a matematika valamely területén te magad gondolod át a dolgokat, az így szerzett tapasztalattal sokkal mélyebb megértésre tehetsz szert, mintha csak olvasnál a témáról.

Roger Penrose

oroszgyula markovlancok

2017. április 15.

 

Sokszögek csúcsainak színezése szomszédsági korlátozással.

oroszgyula markovlancok

2018. május 2.

 

 

schultzjanos 111egyenlotlenseg

 Szívesen gondolkozol elmélyülten bonyolult kérdéseken?

kissgeza komplex

2018. július 3-6.

 

Komplex számok a speciális matematika órákon: ahogyan én a komplex számok geometriai alkalmazásait dolgozom fel.

fonyolajos nemmindigaz

2018. július 3-6.

 

azaz geometria feladatok megoldása egy ritkán használt eszköz segítségével

erdosgabor egy feladatmargo

2019. június 6.

 

A feladat
Az ABC szabályos háromszög AB oldalának felezőpontja F. A CF szakasz azon belső pontja a D pont, amelyre az ADB szög 90 fokos. A CF szakasz azon belső pontja az E pont, amelyre a CD és a DE szakaszok hossza egyenlő. Hány fokos az AEB szög?

pataki meszena turanig

2019. július 06.

 

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

HivatalosHonlap Matkonyv InformatikaPortal KemiaPortal  
FizikaPortal KulturtortenetiEnciklopedia AlsosPortal TortenelemFilozofia
BiologiaPortal BiologiaPortal MagyarPortal MagyarPortal
  BiologiaPortal MagyarPortal  

QR kód

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

QR

 

 

 

Bejelentkezés cikkíróknak