Árki Tamás és Hraskó András

Kísérletező geometria

Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával

Az oktatási anyag célja, hogy a matematikát, elsősorban a geometriát, mint kísérletező tudományt, a természettudományoktól, jelesül a fizikától el nem szeparálható területként mutassa be, lehetőséget adva a középiskolás diáknak tapasztalatszerző tevékenységre, lényegében önálló kutatómunkára. Eszközül dinamikus geometriai szerkesztőprogramokat veszünk igénybe (pl. Cabri, Euklides).

Az oktatási anyag részei:
Feladatgyűjtemény
Majdnem minden példához tartozik megoldás, némelyikhez előzetes megjegyzés, segítség, megjegyzés, javasolt folytatás. A megoldásokban részletesen leírjuk, oktatjuk a szerkesztőprogramok (Cabri és Euklides) használatát, számos feladathoz online elérhető CabriJava animációt adunk. Ezek működéséhez lásd cabrihelp oldalunkat!
Óratervek
Néhány témát órákra bontottunk, megkülönböztetve a tantermi és a géptermi foglalkozásokat.
Cikkek
Egyes témákat összefoglaló cikkek tesznek érthetőbbé. A jelen verzióban ezzel a lehetőséggel még alig éltünk.
Rendszer
Reméljük, hogy az oktatási anyagunk még tovább fog fejlődni, ennek érdekében nyilvánossá tettük az informatikai háttér dokumentációját.
Makrók
Tervezzük makrógyűjtemény létrehozását, amely segítséget adhat összetett feladatok megoldásához.

Lovász László 1. Mottó
„ ... Van, aki kerüli a számítógépeket, mások viszont hozzánőnek kedvenc játékszerükhöz. Jómagam elektronikus posta küldésére és szövegszerkesztésre használom őket rendszeresen, mint a legtöbbünk, és valamivel ritkábban kísérletezésre vagy arra, hogy a weben keresztül információt szerezzek. ... Vajon a számítógépek ily módon történő felhasználása csak játék, vagy legföljebb kényelmi dolog? Nem hiszem, és úgy gondolom, minden új felhasználási mód változást hoz a matematikai tudományban. Ha elkezdünk a Maple, Mathematica, Matlab programokkal vagy valamilyen saját programunkkal kísérletezni ez azonnal nyilvánvalóvá válik. Ezek a programok megfigyelések egész sorát teszik lehetővé, amelyek elképzelhetetlenek voltak a számítógépek korszaka előtt, és amelyek új adatokkal és új jelenségekkel bővítik tudásunkat.”
Egységes tudomány-e a matematika, Természet Világa, Matematika különszám, 129. évf. 44-49.

2. Mottó René Thom
„Könnyű találni olyan ostobát, aki bebizonyítja a tételeket.”
S. H. Lui: An Interview with Vladimir Arnold, Notices of the AMS, 44. kötet, 4. szám, 432-438.