Árki Tamás és Hraskó András
Kísérletező geometria
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával
Az oktatási anyag célja, hogy a matematikát, elsősorban a geometriát, mint kísérletező tudományt, a természettudományoktól, jelesül a fizikától el nem szeparálható területként mutassa be, lehetőséget adva a középiskolás diáknak tapasztalatszerző tevékenységre, lényegében önálló kutatómunkára. Eszközül dinamikus geometriai szerkesztőprogramokat veszünk igénybe (pl. Cabri, Euklides).
Az oktatási anyag részei:
Lovász László | 1. Mottó |
„ ... Van, aki kerüli a számítógépeket, mások viszont hozzánőnek kedvenc játékszerükhöz. Jómagam elektronikus posta küldésére és szövegszerkesztésre használom őket rendszeresen, mint a legtöbbünk, és valamivel ritkábban kísérletezésre vagy arra, hogy a weben keresztül információt szerezzek. ... Vajon a számítógépek ily módon történő felhasználása csak játék, vagy legföljebb kényelmi dolog? Nem hiszem, és úgy gondolom, minden új felhasználási mód változást hoz a matematikai tudományban. Ha elkezdünk a Maple, Mathematica, Matlab programokkal vagy valamilyen saját programunkkal kísérletezni ez azonnal nyilvánvalóvá válik. Ezek a programok megfigyelések egész sorát teszik lehetővé, amelyek elképzelhetetlenek voltak a számítógépek korszaka előtt, és amelyek új adatokkal és új jelenségekkel bővítik tudásunkat.” | |
Egységes tudomány-e a matematika, Természet Világa, Matematika különszám, 129. évf. 44-49. |
2. Mottó | René Thom |
„Könnyű találni olyan ostobát, aki bebizonyítja a tételeket.” | |
S. H. Lui: An Interview with Vladimir Arnold, Notices of the AMS, 44. kötet, 4. szám, 432-438. |