1. óra  KÉPEK ÉS TÜKÖRKÉPEK

M.: Az első órát a tapasztalatgyűjtésnek áldozzuk. Minden gyerek kezében legyen kétoldalú zsebtükör, és a feladatokat sokszorosítsuk, hogy mindenkinek kezébe adhassuk. Az egész témakör feldolgozása során sokat dolgozunk külön papíron, másolópapíron, írólapon. Ezek a füzet szerves részét képezik, ezért be kell ragasztani rögtön elkészültük után. Így a tolltartóban helyet kap az olló, és a papírragasztó is a hagyományos eszközök mellett. Mi bevezettük a „matekdobozt”, szeptember első hetében feltöltjük az éves tartozékokkal, és a tanteremben tartjuk, ez jól működik. Többségében cipődobozok, bennük körző, vonalzó, olló, ragasztó, másolópapír, írólap, tükör a geometriához, prímkártya-készlet a számelmélethez, adósság cédulák, és korongok a negatív számokhoz. Persze minden eszközből van „titkos tanári tartalék” is, mert a tükör törik, a másolópapír fogy stb.
Bevezetésként kezdeményezzünk beszélgetést a szimmetriáról. Megtudjuk mennyi a hozott ismeret, milyen mélységű. Soroljunk fel szimmetrikus alakzatokat eleinte szabadon, később egy-két feltétellel. Pl.: Emberi alkotás, szűkebben építészeti képzőművészeti stb. Természeti jelenség, síkalakzat, térbeli alakzat, stb
F1.: Halacskás  Rajzold be a felső ábrán hová kell tenni a tükröt és honnan kell belenézni, hogy azt lásd, amit az alsó ábra mutat!

Forrás : Csahóczi Erzsébet: Töprengő

M.: Megoldás közben szemléletes megfogalmazásokat hallunk a gyerekektől arról például, hogy a halacska és képének szeme ugyanolyan magasan van, a két halacska szembenéz, vagy háttal van, ha szembenéznek, akkor egyforma magasan úsznak stb. Minél pontosabban írassuk körül velük mondandóikat, mert néhány óra múlva ezekből a tapasztalatokból kristályosodnak ki a tengelyes tükrözés tulajdonságai.
F2.: Halacskás – változat Rátettem a tükröt a halacskára és belenéztem az egyik oldalról. Az ábrákon te is láthatod, mit láttam. Azt rajzold alá, mit látsz a tükör másik oldalába tekintve!

K.: Tudunk-e rajzolni olyan ábrákat, melyekre ügyesen helyezett tükörnek mindkét oldalán ugyanaz a kép tárul szemünk elé?

Tömegével tudnak rajzolni ilyen – szimmetrikus – ábrákat, többnyire tudják is, hogy ezeket így nevezzük, bár még nem adtuk meg e fogalom definícióját. Most viszont a tükör két oldali nézegetése során már szédülni kezdünk, felmerül az igény olyan ábrázolási technika iránt, mely a tükör bal és jobb oldalán látható kép egyidejű megjelenítésére alkalmas. Erre jó a másolópapír, melynek használatát elsajátítandó egy kis tanári „ügyetlenkedést” javaslok.

M.: A tengelyes tükrözés olyan síkmozgás, mely a sík egy egyenesének minden pontját (a tengely pontjait) helybenhagyja, az ennek két oldalán lelhető félsíkokat felcseréli A másolópapírral való tükrözés e definíció megfogalmazását készíti elő.