Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

FaceBook oldalunk

Látogatók

Mai950
Heti6353
Havi29827
Összes808493

IP: 54.198.55.167 Unknown - Unknown 2018. október 18. csütörtök, 14:29

Ki van itt?

Guests : 115 guests online Members : No members online

Honlapok

SULINET Matematika

Oktatási Hivatal

Versenyvizsga portál
banvv

Matematika Portálok

Berzsenyi Dániel Gimnázium

berzsenyi

Óbudai Árpád Gimnázium
arpad

 

Szent István Gimnázium

sztistvan

A gondolkodás öröme
gondolkodasorome

Hámori Veronika II. levele középszintű matematika érettségire készülő unokahúgának

2003. április

 

ÚJABB LEVÉL
középszintű matematika érettségire készülő unokahúgomnak

 

Drága Húgocskám!

 

 

A mamád mesélte, hogy továbbadtad az előző levelemet, és az osztálytársaid is próbálják követni a tanácsaimat. Ez a bizalom igazán jólesik, még akkor is, ha tudom, hogy elsősorban az érettségi közelsége tesz benneteket ilyen szófogadóvá. Igyekszem kihasználni az alkalmat, és néhány utolsó jó tanácsot ajánlok figyelmedbe. Ezek most már az érettségi dolgozat írására vonatkoznak.
Május 6-án délben már túl leszel a magyar írásbelin. Ne sokáig ünnepeljétek magatokat; mert a másnapi matematikavizsga előtt sok még a teendő. Tehát ha fölhívtad izguló szüleidet, megebédeltél, fagyiztál, és talán aludtál is egy órácskát, kezdd el a felkészülést a másnapi vizsgára.

Először is ellenőrizd, hogy van-e még betét illetve tinta a tolladban, és tegyél póttollat a táskádba! Készíts ceruzát, radírt, vonalzót, körzőt, valamilyen színes ceruzát vagy tollat – csak ne pirosat! A dolgozatot majd tintával kell írnod, az ábrákat pedig ceruzával kell megrajzolnod. Ellenőrizd a függvénytáblázatot és a számológépet! A számológép a tiéd legyen; vagy legalábbis olyan, amelyet jól ismersz. Semmi értelme most kölcsönkérni valamilyen csodagépet. Csak bajt csinál, ha nem ismered.
Papírt ne vigyél, a vizsgán nem használhatsz saját papírt. Hagyj otthon minden matematika tankönyvet és példatárat; csak teher, hasznát úgysem veszed.
Ha mindent összekészítettél, vedd elő a függvénytáblázatod, és figyelmesen, türelmesen lapozd végig a képletgyűjteményt! Minden képlet, azonosság, ábra alkalmazási körét gondold át újra! Ha eddig még nem tetted meg, akkor lásd el címkékkel a táblázatodat: ragassz olyan jelzőcédulákat a témakörök első lapjainak szélére, amelyek akkor is látszanak, ha csukva van a táblázat. Ha lapozás közben találsz valamilyen firkálást, bejegyzést, radírozd ki! A felügyelő tanár ellenőrizheti a nálad lévő táblázatot, s kár lenne fölösleges magyarázkodással, idegeskedéssel kezdeni a matematika érettségit. (Persze, azért nem fognak szólni, ha a megfelelő helyre annak idején beírtad a sin3 formulát vagy a pont és egyenes távolságának koordinátageometriai képletét.)
Ezen a délutánon már ne oldj meg feladatokat. semmi értelme, csak fölöslegesen idegesítenéd magad. Este hat óra után már ne nyúli semmihez, ami matematika!
Menjetek este moziba! Egy akciófilm vagy egy vígjáték jól eltereli a figyelmed, biztos kikapcsolódás. Nem érdemes túl korán lefeküdni, nem valószínű, hogy gyorsan elalszol. Próbálj inkább futni egyet, hogy elfáradj, vagy legalább sétálni. Hallgasd a legkedvesebb zenédet, olvass, hogy a lehetőségekhez képest ellazulj. Eszedbe ne jusson nyugtatót vagy altatót bevenni!

Május 7-én reggel úgy érzed majd, hogy alig aludtál valamit, semmit sem tudsz, és remeg majd a kezed. Ne is próbáld kifesteni a szemed, úgysem fog sikerülni – különben is, idegességedben még elkennéd a festéket. Ne vitatkozz anyával, én mondtam neki, hogy az írásbelik napjain csomagoljon neked tízórait, úgy, mint kicsi korodban. Nem lehet az érettségi alatt zacskóból enni a hamburgert. Több kis dobozos rostos üdítőt vigyél magaddal, ne egy nagyot: azt nem tudod nyitva biztonságos helyen tárolni munka közben. Vigyél magaddal sok-sok csokit! Nem baj, ha hizlal! Okosabb és jobb kedvű leszel tőle. Eszedbe ne jusson energiaitalt inni, vinni. Akkor se, ha a többiek dobozszám öntik magukba. Gyors szívdobogás, izgalom, remegés, fejfájás lehet a hatása, ha izgalmi állapotban iszod. Ne kockáztass! Reggelizz, mielőtt elindulsz, de ha nem megy, legalább a kakaódat idd meg!

Nyolc órakor megkapod az I. feladatsort. Arra vigyázz csak, hogy ne kapkodj összevissza! Rengeteg időd van, csupa ismert, könnyű feladattal találkozol, az átnézés is belefér a 45 percbe, és azután jöhet a II. feladatsor.
Mindenki más technikával próbál meg úrrá lenni az idegességen. Én annak idején mindig csak egy feladatra koncentráltam, a többit még le is takartam. Ha két percig nem jutott az eszembe semmi, akkor azonnal továbbléptem a következőre, annak megoldása után viszont rögtön visszatértem az otthagyottra. A sikerrel megoldott feladat ugyanis szárnyakat ad! Légy azonban óvatos a könnyű feladatok megoldásával. Gyakran megesik, hogy az első néhány, rendszerint legkönnyebb feladat megoldásával hosszú időn át szöszmötölnek a gyerekek, így a végén kapkodniuk kell.
A legjobb megoldás, ha még a vizsga előtt elosztod a rendelkezésedre álló időt a feladatok számával (külön az I. és külön a II. részben), így tudni fogod, hogy mennyi időd jut egy-egy feladatra. Amint elkezdesz dolgozni (ez nemcsak az első részre vonatkozik), megnyugszol, hiszen az első feladatok megoldásával kevesebb időt töltesz, mint amennyi az „időkereted", és ilyenkor az is eszedbe juthat, amit el sem hittél volna magadról.
Minden feladatot legalább háromszor olvass el! Legalább kétszer a megoldás kezdetén. Először azért, hogy megértsd, másodszor azért, hogy minden adatot, feltételt pontosan írtál-e le előkészítendő a megoldást. Gyakori, hogy az ember ahelyett, ami le van írva, azt olvassa, amit öntudatlanul látni szeretne. Különösen abban az egyébként örvendetes esetben nagy a kockázat, ha a kitűzött feladat hasonlít egy olyanhoz, amelyet a felkészülés során már megoldottál. Vigyázz! Ha részben vagy egészben más feladatot oldasz meg, mint amit kitűztek, akkor sem kapsz rá pontot, ha a te példád nehezebb, mint az igazi.
Harmadszor akkor olvasd el a feladat szövegét, amikor készen vagy a megoldással és az ellenőrzéssel, válaszoltál a kérdésre, és hozzáfognál a következőhöz. Lehet, hogy csak ekkor veszed észre, hogy maradt még egy kérdés, vagy csupán arra nem válaszoltál, amit a feladat kérdez.
Azt írtam: legalább háromszor. Nos, akkor is térj vissza a szöveghez, ha elakadsz a megoldásban. Kiderülhet, hogy egy feltételről elfeledkeztél, vagy nem is az a kérdés, amin töröd a fejed.
Ha pedig végképp nem megy, legyen bátorságod otthagyni a feladatot, különben megeszi az idődet. A dolgozat végén azonban érdemes összefoglalni a próbálkozásaidat. Ne félj attól, hogy esetleg butaságot írsz, legföljebb nem kapsz rá pontot, a megszerzett pontjaidból nem vonnak le. A megoldás egy részletével, egy helyes elindulással is pontokat szerezhetsz.

A matematika-írásbelin nem kötelező a piszkozat, de nem is tilos. Azt tanácsolom, hogy a feladatokat először piszkozatlapra oldd meg, de amint készen vagv, azonnal írd át a füzetbe! Figyelj nagyon a másolásra, ilyenkor már nem koncentrál úgy az ember.
Fontos, hogy tudd: a vizsga nem ér véget azzal, hogy leírod a megoldásokat, tanárodnak el is kell olvasnia, amit írtál. Meghálálja, ha könnyebbé teszed a munkáját. Ugyanezért rendezetten dolgozz! Ne írj se bolha-, se ló betűkkel. Kínszenvedés az olyan dolgozatot javítani, amelyben például a megoldás egy része átkerül a következő oldalra, de az ábrát, amely alapján dolgozik a vizsgázó, nem rajzolja le újra. Minden sornál lapozgatni kell. (És ilyenkor nagy a tévedés lehetősége is.)
Ha nem a nyomtatott ábráról dolgozol, rajzolj nagy, világos, megbetűzött ábrát! Ez nem időpocsékolás, amikor ábrát készítesz, a feladat szövegét fogalmazod át a „látvány nyelvére", már a feladaton gondolkodsz. Ne zsúfold túl az ábrát, számokat ne írj rá! Ha szükséges, rajzold újra a lényeges részét, használj több színt és különböző vonaltípusokat.
Már túl leszel a magyar érettségin, de itt is ügyelj a helyesírásra és a pontos fogalmazásra. A zavaros mondatok rendszerint zavaros gondolatokról árulkodnak.
Dolgozz áttekinthetően! Nemcsak a dolgozatodat javító tanár, hanem az érettségi elnök is kézbe veszi, amit írtál: már a látványból legyen nyilvánvaló, hogy aki ezt írta, tudja, mit csinál. Ez olyan, mint a reklám: minden eszközzel meg kell győznöd a „fogyasztót", hogy a „termék" a lehető legjobb!
Ellenőrizd már a részeredményeket is! Nem az a jó ellenőrzés, ha újraszámolod a megoldást: az ember „keze valahogy emlékszik a hibára". Próbáld inkább a megoldás felől újra szemügyre venni a feladatot! Hihető-e az eredmény? Összeegyeztethető-e az adatokkal? Beleillik-e az ábrába?
Kérlek, ha hibát találsz, ne tegyél úgy, mintha nem történt volna semmi. Hidd el, még annak is van értéke, ha odaírod, hogy ez az eredmény feltehetően/bizonyára rossz – esetleg hozzátéve, hogy ha lesz időd, megpróbálod majd megkeresni a hibát –, mintha nyilvánvalóan képtelen értékeket közölnél megoldás címén.
Ha hibázol, rajzolj ceruza keretet a hibás rész köré, és egyértelműen jelezd, hogy a kijelölt rész hibás. Ne húzd át azonnal! Ha kiderül, hogy mégis jó, amit írtál, elég nehéz áthúzni az áthúzást.(Persze amikor a megoldás kész, áthúzhatod a zárójelbe tett hibás megoldásokat).
A függvénytáblázatban akkor is ellenőrizd a képletek helyes felírását, ha jól tudod őket. Izgalmadban elírhatsz egy előjelet, és máris kész a baj.

Senki sem tud 180 percig folyamatosan koncentrálni. Kétszer-háromszor meg kell pihenned munka közben. Lehetőleg ilyenkor egyél, ne munka közben.
Lesznek majd a teremben nálad jobbak és gyengébbek, nálad idegesebbek és nyugodtabbak is. Feledkezz el a külvilágról, dolgozz a saját igényeid és tempód szerint!
Mindannyian felelősek vagytok azért, ami a teremben történik. Ha valaki elveszti a fejét, és segítséget kér, vagy keringeni kezdenek az eredmények, légy észnél! Tapasztalatból mondom: a nem önálló, előzmények nélkül felbukkanó végeredményt a tanári szem könnyen felismeri. Nagyon kínos helyzetek adódhatnak így mindenki – a diákok, a tanár, az egész iskola – számára. A – ismétlem – meglepően könnyen bizonyítható együttműködés azonnali felfüggesztést jelent. Ez nem riogatás, most nem egyszerűen egy vizsgán veszel részt, hanem az érettségin! Bízz magadban, a tizenkét évi munkádban!

Szánd az utolsó hat-nyolc percet a dolgozat átnézésére! Hidd el, az utolsó pillanatokban sietve odavetett megoldásfoszlányokban már nincs sok köszönet. Nézd meg inkább, hogy válaszoltál-e minden kérdésre, ellenőrizted-e az egyenlet megoldásait, hihető értékeket kaptál-e a szöveges feladatban, írtál-e áttekinthető tervet a koordináta-geometria feladathoz, megbetűzted-e az ábrát, a leírás megfelel-e a betűzésnek. Ha mindezzel elkészültél, beadhatod a dolgozatodat, de nem baj, ha kivárod a 180. percet. Nem kap jobb osztályzatot az, aki hamarabb van kész.

A dolgozatok beadása után, gondolom, egyeztetitek az eredményeket. Ha valakinek itt-ott más jött ki, ne aggódj, fő, hogy túl vagy rajta. Aztán – ha nem felejted el – hívj föl, mert nagyon várom a beszámolódat. Szorítok érted, bár tudom, hogy sikerülni fog.

2013. április


Szüleiddel együtt szeretettel ölellek: Hámori Vera
 

QR kód

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

QR

 

 

 

Bejelentkezés cikkíróknak


Joomla template: szsnjm3-001
(c) Szoldatics József (www.szolda.hu), Eszesen KFt. 2011/2016