Látogatók
Összes: 6 135 616 Mai: 4 733
|
A Budapesti Általános Iskolások Matematika Versenyéről
Budapesten sok évvel ezelőtt került megszervezésre először a Budapesti Általános Iskolások Matematika Versenye.
A budapesti kerületi matematika munkaközösségvezetők kezdeményezték e versenyt. A megrendzés célja: a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokba elmenő gyerekek után az általános iskoákban maradó gyerekek számára is legyen egy olyan verseny, ahol kiderülhet az, hogy bár kevesebbet tanulnak, mégis van köztük is tehetséges gyerek matematikából.
Minden várakozást felülmúlt a verseny iránti érdeklődés, s ez tart ma is.
Minden kerület évfolyamonként 2 versenyzőt küld a budapesti döntőbe. A döntő előtt megrendezésre kerül egy kerületi verseny, amire az iskolák a legjobbjaikat küldik. A verseny szervezésében kulcsfontosságú, hogy ingyenes verseny legyen. Ez a kezdetektől így van, s így is marad. Ezzel biztosítani lehet, hogy csupán anyagiak miatt senki sem marad ki.
A kerületi versenyek és a budapesti döntő feladatait a Fazekas Gimnázium matematika munkaközössége állítja össze. A budapesti döntő helyszíne egy ideig forgószínpad-szerűen került megrendezésre, egy ideje azonban stabil helye lett a XVIII. kerület egyik kiváló iskolájában, a Darus Utcai Magyar- Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában. A döntő dolgozatainak javítását a kerületi matematika munkaközösség-vezetők végzik.
Rubóczky György Vezetőtanár Fazekas Mihály Gimnázium
Kardos Gyula több mint húsz évig volt a Fővárosi Fazekas Mihály Gimnázium matematika tanára. Élete vége felé egyedül maradt és úgy végrendelkezett, hogy öröklakását adják el, ára egészéből hozzák létre a Kardos Gyula Alapítványt, és a kamatok szolgálják a jó matematikus Fazekasos diákok ösztöndíját, jutalmát. Az alapítvány létrehozására az iskola matematika munkaközösségét kérte fel.
A végrendelet részlete:
A Kardos Gyula Alapítvány Rikker Emília jogászi segítségével jött létre, 2009 októberében. A matematika munkaközösség úgy döntött, hogy a 10., 11., 12. évfolyamok (a korábbi négyosztályos gimnáziumi rendszerben II., III., IV. évfolyam) mindegyikén „speciális matematika tagozatos" és „nem tagozatos" kategóriákban oszt ösztöndíjat. A tagozaton az egyes évfolyamok matematika tanára dönti el kit javasol ösztöndíjra, míg a nem tagozatos osztályok esetében versenyt rendezünk az ösztöndíjasok kiválasztása céljából.
Aki szeretne hozzájárulni az ösztöndíjhoz a Kardos Gyula Alapítvány anyagi támogatásával, az az alapítvány számlájára (HU 21 1170 8001 – 2056 1947 – 0000 0000) való befizetéssel teheti ezt meg.
Emlékezés Kardos Tanár Úrról
Kardos Gyula Tanár Úr kb. 30 évig volt iskolánk tanára. Különböző tagozatú osz¬tá-lyokban (angol, biológia, specmat.) tanított. Kedvenc témája a kombinatorika és a valószí¬nű-ség¬¬szám¬í¬tás volt. 1966-tól 1990-ig vezetett „matematika gyakorlatot" speciális matematika tagozatú osztályokban, ahol alkalma nyílt kedvenc témáit megszerettetnie a tanítványokkal.
Csendes, halk szavú ember volt, aki igazán feloldódni a diákok között tudott. Sajnos családja, hozzátartozói hamar meghaltak, ezért is, meg az iskola illetve a gyerekek iránti szeretete miatt döntött úgy, hogy vagyonát „alapítványként" az iskolának adományozza. Elképzelése az volt, hogy ebből az alapítványi vagyonból azok a diákok részesüljenek, akik a kö¬telező tananyagon kívül is foglalkoznak matematikával ezt valamilyen módon be is bizo¬nyít-ják.
A régi diákok osztálytalálkozóin meggyőződhettünk arról, hogy kollégái és tanítványai tisztelettel és szeretettel emlékeznek rá.
egy volt kollégája: Thiry Gabi néni
Pálmay verseny története (a verseny neve 2013-ig Bolyai volt)
A BOLYAI JÁNOS MATEMATIKAI TÁRSULAT
és 4 gimnázium meghirdeti a
Pálmay Lóránt
Matematikai tehetségkutató versenyt hatodik osztályos tanulóknak
A versenyt olyan hatodik osztályos tanulóknak ajánljuk, akik valamely hat évfolyamos speciális matematika tantervű gimnáziumi osztályban szeretnék megkezdeni középiskolai tanulmányaikat , és a felvételi kérelem beadását megelőzően szeretnék felmérni matematika tudásukat.
A verseny mindegyik résztvevő iskolában egységes (90 perces) írásbeli, és – a megfelelő pontszámot elérő versenyzők számára – szóbeli versenyrészből áll.
A versenydolgozatot az alábbi iskolák bármelyikében írhatja a jelentkező:
- Árpád Gimnázium (1034 Budapest, Nagyszombat utca 19.)
- Berzsenyi Dániel Gimnázium (1133 Budapest, Kárpát utca 49-53.)
- Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8.)
- Szent István Gimnázium (1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 15.)
The European Girls’ Mathematical Olympiad is an international mathematics competition similar in style to the International Mathematical Olympiad, with two papers taken on consecutive days. Participating countries send teams consisting of four female mathematicians of school age.
The International Mathematical Olympiad (IMO) is the World Championship Mathematics Competition for High School students and is held annually in a different country. The first IMO was held in 1959 in Romania, with 7 countries participating. It has gradually expanded to over 100 countries from 5 continents. The IMO Advisory Board ensures that the competition takes place each year and that each host country observes the regulations and traditions of the IMO.
The Middle European Mathematical Olympiad (MEMO) is the continuation of the Austrian-Polish Mathematical Competition, held 29 times from 1978 to 2006. Now ten countries participate in the MEMO: Austria, Croatia, Czech Republic, Germany, Hungary, Lithuania, Poland, Slovakia, Slovenia and Switzerland.
Each country participates with at most six students and two team leaders. One of the goals of the MEMO is to enable a larger number of students to gain experience in international competitions. Therefore, the teams participating in the MEMO are typically disjoint from the IMO teams. Also, in order for the MEMO to help younger students prepare for some future International Mathematical Olympiad, students in their senior year are not eligible to be in the MEMO team.
The MEMO consists of the individual and the team competition, each lasting five hours. The problems are of the "olympic" type, divided into four areas: algebra, combinatorics, geometry and number theory. At the individual competition the students solve one problem from each area. The team competition test consists of eight problems, two from each area. In the team competition the students solve the problems together, which gives the competition a very special atmosphere. The team part of the competition is a rarity in mathematical competitions.
Információk (bolyai.hu) |
|
Feladatok gyűjteménye
|
|
Általános információk
- A versenyen legfeljebb 6 fős csapatok indulhatnak.
- A verseny során kizárólag az alábbi segédeszközök használhatók: ı́róeszköz, radı́r, körző, vonalzó.
- Mobiltelefon használata szigorúan tilos, helyezzétek a verseny előtt a táskáitokba vagy lefordı́tott képernyővel az asztalra.
- A különböző csapatok közti kommunikáció minden formája tilos, törekedjetek a csendes munkára.
A verseny menete
- A feladatok három kategóriába vannak sorolva: könnyű (E), közepes (M) és nehéz (H) feladatok. A megoldások pontértéke kategóriánként különbözik, rendre legfeljebb 6, 9, illetve 12 pont szerezhető egy-egy feladatra az adott kategóriában.
- A versenyen 3·10 = 30 feladat megoldására nyı́lik lehetőségetek. Erre összesen 90 perc áll rendelkezésetekre, a feladatok helyes megoldásával legfeljebb 270 pont szerezhető.
- A válasz minden kérdésre egy legfeljebb 4-jegyű nemnegatı́v egész szám, amit a feladatlap megfelelő válaszmezőjébe tollal beı́rva adhattok le a zsűrinek. A verseny elején csak az első feladatot kapjátok meg minden kategóriából. Ha a csapatotok egy feladatot helyesen megold, akkor kapjátok meg a következő feladatot. Amennyiben egy kategória összes feladatát megoldanátok, már csak a maradék két kategória feladataival tudtok foglalkozni.
- A feladatok nagyjából nehezedő sorrendben követik egymást. Az adott feladat értéke a feladatlapon lesz feltüntetve.
- Minden feladattal háromszor próbálkozhattok. Ha az első tippetek hibásnak bizonyul, visszakapjátok a cetlit, és tovább gondolkozhattok a feladaton. Ugyanı́gy a második tipp után is. Azonban minden rossz tipp csökkenti a feladat értékét. A könnyű kategóriában 1, közepes kategóriában 2, mı́g nehéz kategóriában 3 ponttal csökken a megszerezhető pontok száma hibás tippenként. A harmadik rossz tipp után azonban már nem kapjátok vissza a cetlit, ilyenkor ez a feladat 0 pontot ér, de megkapjátok a következő feladat cetlijét.
- Megengedett taktikai lépés passzolni, ilyenkor az adott feladatra már később nem fogadunk el megoldást tőletek, viszont megkapjátok a sorban következő feladatot. Fontos azt is megjegyezni, hogy az elpasszolt feladat helyett valószı́nűleg nehezebbet fogtok kapni, tehát csak ritkán éri meg passzolni.
- Ha valamelyik feladat szövege nem világos, akkor a zsűriasztalnál tehettek fel kérdéseket a feladat szövegével kapcsolatban. Minden cetliből csak egyet kapnak a csapatok.
- Sajnos a legalaposabb ellenőrzés ellenére is előfordulhat, hogy a megoldókulcs hibás. Ha előfordul olyan feladat, amelynek megoldása hibás, arról a zsűri verseny közben semmilyen információt sem ad. Akkor sem fogadjuk el a helyes megoldást, hogyha menet közben mi magunk is meggyőződtünk a hibáról, tehát (verseny közben) az esetleges reklamációkra sem reagálunk. A verseny után a hibásnak bizonyult feladatra kapott pontokat töröljük.
Kategória |
Első tipp |
Második tipp |
Harmadik tipp |
Könnyű |
6 pont |
5 pont |
4 pont |
Közepes |
9 pont |
7 pont |
5 pont |
Nehéz |
12 pont |
9 pont |
6 pont |
Jó versenyzést kı́vánunk!
|
Megtekintés |
Letöltés |
Szabályok |
|
|
A régi szabályzat, érvényes volt 2020-ig
- A verseny huszonegy kitűzött feladat megoldásából áll a rendelkezésre álló 120 perc alatt.
- A héttagú csapatok a verseny előtt idejében megkapják a rajtszámukat – egy-egy pozitív egész számot – amelyet a kapitány és a küldönc jól látható módon visel a verseny teljes időtartama alatt.
- A kapitányoknak a verseny kezdete előtt 30 perccel kell jelentkezniük a zsűrinél a verseny színhelyén, az aulában. A csapatoknak legkésőbb a verseny kezdete előtt 20 perccel kell megjelenniük a helyszínen.
- Minden csapat az aulában foglal helyet a rajtszámával megjelölt asztalnál. A csapat tagjai a verseny ideje alatt nem hagyhatják el a helyüket (kivétel a két tisztségviselő) és közösen dolgozhatnak a feladatok megoldásán.
- Az aztalon ott lesznek az egyes feladatok sorszámával ellátott válaszlapok, továbbá elegendő mennyiségű üres papír, amelyen – és csak ezen – dolgozni lehet. Írószer, körző és vonalzó használhatók, egyéb segédeszközök: kalkulátor, lap- és palmtop, kommunikációs eszközök (mobil, stb), valamint könyvek, jegyzetek NEM! EZ A KAPITÁNY FELELŐSSÉGE!!!
- A feladatok szövegét a kapitányok veszik át a zsűritől a verseny kezdetén ( 7-7 példányban). Minden feladat mellett ott van a feladat helyes megoldásáért járó pontszám.
- A feladatok szövegével (és csakis azzal) kapcsolatos kérdéseket a verseny első 30 percében a kapitányok - és csak ők - feltehetik a zsűri erre kijelölt tagjainak.
- Minden egyes feladat megoldása egy egész szám 0000 és 9999 között. Ha egy csapat úgy dönt, hogy megoldott egy feladatot, akkor a feladat sorszámával ellátott válaszlapra felírja ezt a számot és semmi mást. A választ négyjegyű számként kell beírni a megadott zónába az adott formátumban. (Ha például a válasz 45, akkor ezt 0045-ként kell leírni, nem pedig 5 x 9 vagy 32 + 13 , esetleg 5 x 32 alakban.) Ha a válasz valamilyen formai szempontból nem felel meg a fentieknek, akkor még úgy sem fogadható el, ha az eredmény egyébként helyes.
- Ha egy feladat egy esemény valószínűségét kérdezi, és a megoldás alapján ez racionális szám, akkor ha a feladat szövege nem kéri másként, válaszul az eredmény egyszerűsített alakjában a számláló és a nevező összegét kell beírni. Tehát ha a valószínűség 6/28, akkor a megfelelő válasz 3+14=17 alapján 0017.
- A válaszlapot a csapat rajtszámát jól látható módon viselő küldönc – és csak ő – átadja a zsűri valamelyik tagjának. A zsűri ellenőrzi a megoldást, jelzi a minősítést a válaszlapon, majd minden további kommentár nélkül a lehető leggyorsabban visszajuttatja a csapatnak. Ezt a kézbesítést a kisegítők végzik. Ajánlott, – a későbbiekből kiderül, miért – hogy a küldönc átlássa a csapata addigi teljesítményét.
- Akár tartalmi, akár formai okokból hibás a válasz - a zsűrinek erre nem kell kitérnie - a csapat 10 pontot veszít, de tovább gondolkodhat a feladaton.
- Ha a válasz helyes, a csapat megkapja a feladatra járó pontszámot. Az adott feladaton szerzett esetleges büntetőpontok azonban megmaradnak.
- Ha egy csapat kétszer küld helyes választ egy feladatra – előfordulhat a kapkodásban - akkor természetesen csak egyszer kapja meg a pontszámot. Több rossz kísérlet esetén viszont minden egyes alkalommal levonunk 10 pontot. Erre még akkor is sor kerül, ha egy csapat olyan feladatra küld rossz megoldást, amelyet korábban már helyesen megoldott. (Ilyesmi olykor megesik.)
- JOLLY-feladat: A verseny első 15 perce során minden csapatnak módjában áll a feladatok egyikét – és csak egyet – „jolly“ feladatnak választani. A csapat jolly feladatának a sorszámát a kapitány az erre biztosított lapon juttathatja el a zsűrihez. Minden olyan feladat választható jollynak, amelyre a csapat még nem adott be jó megoldást. Attól kezdve, hogy egy feladatot egy csapat jollynak választ, a feladat alappontszáma a csapat számára megduplázódik. Ez a duplázódás vonatkozik az erre a feladatra a későbbiekben esetlegesen beadott hibás megoldásra is: a választott jolly feladatra adott minden egyes hibás megoldás 20 ponttal csökkenti a csapat pontszámát. Ha egy csapat az első 15 perc során nem választ jolly feladatot, akkor számára az alappontszámok maradnak érvényben.
- Jutalompontok: Ha egy csapat egy feladatra az összes csapat közül elsőnek ad be helyes megoldást, azért 10 jutalompontot kap. Ha ez a csapat jolly feladata, akkor ez a jutalom is megduplázódik.
- Az első 3 olyan csapatnak, amelyek valamennyi feladatot hibátlanul oldják meg, függetlenül attól, hogy hány hibás kisérletük volt a korábbiakban, jutalompont jár az alábbiak szerint: az elsőnek 100, a másodiknak 60, a harmadiknak pedig 40 pont.
- A csapatok végső sorrendje a versenyidő leteltével szerzett pontszámok alapján állapítandó meg. Esetleges pontegyenlőség esetén az a csapat kerül előbbre, amelyiknél a jó megoldásokra kapott pontok maximuma nagyobb; ha ezek egyenlők, akkor a második legnagyobb értéket kell figyelembe venni, és így tovább.
A verseny ötletét Olaszországból hoztuk, ott az országos matematikaverseny döntőjét fűszerezik ilyen csapatversennyel. A Kavics Kupa győztes csapata eddig mindig meghívást kapott az olasz matematika-csapatverseny országos döntőjére.
A Kupa a Fazekas speciális matematika tagozatának egyik megalkotója, sok tanárunk mestere, a 2003. márciusában elhunyt Kőváry Károly tiszteletére kapta a Kavics nevet.
A jobb oldalon látható plasztika Benedek Júlia szobrász alkotása. A verseny első négy évében a győztes csapat tagjai megkaptak egy-egy példányt örökbe, és egy nagyobb, hasonló kivitelű "kupát" egy évre.
A 2019-es Covid járvány miatt megszakadt a kupa.
Folytatás 2023-tól, kicsit más formában .
|
Megtekint |
Megnyit |
Surányi László honlapja
Kőváry Károlyról |
|
|
|
|